Mitä on valmentaminen?

Valmentaminen on läsnäoloa, kuuntelua ja toisen kohtaamista tasavertaisena. Se on luottamuksen rakentamista ja turvallisen tilan luomista niin, että valmennettava voi avata itsensä, tietää tulevansa kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään. Valmentaja luottaa ja tietää että kaikki tarvittava löytyy valmennettavan sisimmästä.

Valmennus ei ole opettamista, konsultointia tai terapiaa.

Valmentaja tukee valmennettavaa kohti omia tavoitteita. Hän kuuntelee ja kysyy antaen valmennettavalle mahdollisuuden tutkia tilannettaan monesta eri näkökulmasta ja uusilla tavoilla. Valmentaja tukee tavoitteen asettamisessa ja askeleiden ottamisessa eli toimintasuunnitelman laatimisessa niin, että se tukee valmennettavan matkaa.

Valmennettava ottaa itse vastuun valinnoistaan ja tavoitteistaan tietäen, että valmentaja on kanssakulkijana tämän prosessin ajan. Valmentaja kannustaa ja nostaa näkyväksi voimavaroja, taitoja sekä vahvuuksia, jotka edesauttavat valmennettavaa omien päätöksien toteuttamisessa.

Valmennuksen tavoitteena on tuottaa oivalluksia ja synnyttää uutta ajattelua. Se antaa mahdollisuuden pysähtyä omien ajatuksien äärelle. Harjoitusten avulla näkökulmat lisääntyvät ja tilanteen katseleminen uusista suunnista synnyttää uutta ajattelua. Valmennus lisää itsetuntemusta, vahvistaa itsetuntoa, kirkastaa ajatuksia ja selkiyttää tavoitteita. Se myös auttaa kirkastamaan halutun suunnan ja sen mitä tulee tehdä tai jättää tekemättä, koska ja miten.

Valmennuksen ja koulutuksen ero on usein siinä, että valmennuksessa ryhmä tai yksilö tuottaa valmennuksen sisältöä. Valmentaja luo raamit ja aihe nousee valmennettavalta. Ryhmien kanssa aihe on yleensä päätetty etukäteen, mutta tuotos syntyy valmennuksen aikana ja sen jälkeen.

Koulutuksella on myös paikkansa ja siinä on usein ennalta päätetty sisältö ja kouluttaja tuo tietoa ryhmälle. Tätä tietoa voidaan syventää interaktiivisesti keskustelemalla, ryhmätöillä ja harjoituksilla. Hyvä koulutus ja valmennus ottavat parhaimmillaan erilaiset oppijat huomioon ja hyödyntävät kaikkia aisteja opetuksessa.

Valmentajan supertaitoja ovat:

kuunteleminen, ei puhuminen

kysyminen, ei kertominen

ihmetteleminen, ei tietäminen

luottaminen, ei kyseenalaistaminen

läsnäolo ja toisen kuuleminen, ei omien agendojen eteenpäin vieminen.

Haluatko tutustua Ajatusvalmentajien valmennustarjontaan? Klikkaa tutustumaan monipuolisiin valmennuksiin tästä.

Edellinen
Edellinen

Iltalehden etusivulla!

Seuraava
Seuraava

Työhyvinvointi pähkinänkuoressa